Pojištění letadel není komplikované, ale někdy může být trochu matoucí nebo nepřehledné. Proto jistě přijde vhod malý průvodce.
Zákonné pojištění
je pro každé letadlo povinné a bez něho nemůže stroj do vzduchu. Při tomto pojištění není v podstatě co zkazit. Podle maximální vletové hmotnosti (MTOW) se určí limit, na který musí být letadlo pojištěno. Letadla do 500 Kg MTOW nemusí být pojištěna na „válečná rizika“- pojištění bývá levnější, ale to se týká většinou kluzáků.
Dále se v rámci zákonného pojištění pojišťují také sedadla cestujících. Pokud v letadle vozíte cizí lidi, je toto pojištění nezbytností. V rámci tohoto pojištění jsou pojištěny také zavazadla.
Havarijní pojištění
Tímto pojištěním pojistíte letadlo pro případ havárie nebo poškození. U kluzáku jde připojistit také transport po zemi v transportním vozíku. Toto pojištění se sjednává se spoluúčastí. Platí pravidlo, že čím vyšší spoluúčast, tím nižší pojistné. Jak se pak počítá vyplacené pojistné plnění? Malý příklad: letadlo je pojištěno na 500 000,- se spoluúčastí 50 000,-. Na letadle je po tvrdším přistání poškozený podvozek a cena opravy je 100 000,-. Od výše škody odečteme 50 000,- spoluúčast a pojišťovna nám vyplatí 50 000,-.
Odpovědnost pilota
Je pojištění, které kryje škody, které způsobíte na cizím letadle. Příklad: létáte na letadle aeroklubu, které je pojištěné havarijně se spoluúčastí 100 000,-Kč. Když letadlo poškodíte a škoda bude 80 000,- Kč, tak budete muset zaplatit 80 000,- protože škoda je nižší než spoluúčast. Když budete mít sjednáno pojištění odpovědnosti pilota, pojišťovna zaplatí 72 000,-Kč za vás a vy zaplatíte pouze 8000,-Kč protože jste si sjednal spoluúčast 10%. Toto pojištění se nevztahuje na vaše vlastní letadla. Ani v případě, že jej vlastní vaše firma.
A jak moc si věříte vy?